Potrivit prognozei meteo, vara si-a intrat pe deplin in drepturi si ne asteapta zile caniculare. Unul dintre cele mai mari riscuri la care suntem expusi in aceasta perioada este deshidratarea. Printre neplacerile pe care le poate provoca lipsa de apa in organism se numara oboseala, apatia si lipsa de concentrare, asta ca sa nu mai vorbim de efectele severe, cum ar fi lesinul sau socurile cardiovasculare. Nu astepta sa ti se faca sete. Primul lucru care a iesit la iveala atunci cand s-a studiat efectul deshidratarii asupra organismului a fost faptul ca simtim senzatia de sete mult prea tarziu, in momentul in care organismul este deja deshidratat cu 2%. In acel moment, deshidratarea isi face simtite efectele asupra capacitatilor cognitive, cum ar fi memoria, atentia si concentrarea. Prin urmare, nu trebuie sa asteptam sa ni se faca sete ca sa bem apa, mai ales in sezonul cald, cand organismul are nevoie de mai multa apa decat in zilele racoroase.

Beneficiile apei sau De ce trebuie sa bem anume apa?

Apa este principalul compus chimic al organismului uman, reprezentand aproape 70% din greutatea corporala. Fiecare sistem din organism depinde de apa. De exemplu, apa elimina toxinele din organele vitale, transporta nutrientii la celule si ofera un mediu umed urechilor, nasului si gatului.

Lipsa apei poate duce la deshidratare, o afectiune care apare cand nu ai destula apa in organism care sa ajute la functionarea normala a acestuia. Chiar si o deshidratare usoara te poate seca de energie, facandu-te sa te simti obosita.apa-hidratare-viata

Cercetarile arata ca minim 2l de apa sunt necesari corpului nostru pentru a elimina toxinele si pentru a ajuta creierul sa functioneze in parametrii optimi. Daca bei destula apa, nivelul tau de energie va fi mai consistent (nu vei mai fi ametita dupa-amiaza, iar la sfarsitul zilei vei face fata moleselii obisnuite); multi dintre cei care au inteles ca trebuie sa bea lichide au raportat inclusiv cresterea puterii de concentrare.

Cei cu probleme digestive precum sindromul colonului iritabil sau constipatie afirma ca starea lor se imbunatateste imediat ce cresc aportul de apa in organism. Pielea are numai de castigat de pe urma apei – vei radia, iar pentru ca celulele de la radacina parului vor fi si ele hidratate, inclusiv parul iti va straluci!

De cata apa am nevoie?

Bea 2-3l de apa pe zi!

In fiecare zi elimini apa prin respiratie, transpiratie, urina si defecatie. Pentru ca organismul tau sa functioneze normal, trebuie sa-i realimentezi rezervele de apa prin consumul bauturilor si aliementelor care contin apa.

Asadar, de cata apa are nevoie un adult normal, sanatos, care traieste intr-un mediu cu clima temperata? Institutul American de Medicina a determinat urmatoarele valori:

  • in cazul barbatilor, aportul zilnic de apa trebuie sa fie de 3l (aproximativ 13 pahare) zilnic
  • femeile trebuie sa consume 2.2l (adica 9 pahare) zilnic.

Desi mai rar intalnit, exista posibilitatea de a bea prea multa apa. Atunci cand rinichii tai nu sunt capabili sa elimine excesul de apa, continutul electrolitic (mineral) al sangelui este diluat, rezultand in niveluri joase ale sodiului in sange, afectiune numita hiponatremia (sau intoxicatia cu apa). Sportivii de anduranta, cum sunt maratonistii care beau cantitati mari de apa sunt supusi riscului acestei afectiuni. In general, insa, consumul unei cantitati prea mari de apa este rar intalnit in stilul nostru de viata.

Factori care ne influenteaza nevoia de apa

Vor fi momente cand va trebui sa modifici cantitatea de apa bauta in timpul zilei in functie de cat de activa esti, climatul in care te afli, starea de sanatate sau schimbarile prin care trece corpul tau: daca esti insarcinata sau alaptezi.

Efortul fizic. Daca mergi la sala sau te implici in orice avtivitate care te face sa transpiri, trebuie sa bei apa in plus pentru a compensa pierderea de lichide. Un surplus de 400 – 600ml (2-3 pahare) de apa este suficient in cazul in care practici exercitii usoare, insa efortul fizic care dureaza mai mult de 1h (cum ar fi participarea la un maraton) necesita un aport hidric mai mare. Cantitatea de lichide suplimentara ratiei zilnice depinde de cat de mult transpiri in timpul activitatilor si de durata si tipul exercitiilor executate. In timpul perioadelor de efort intens poti folosi bauturile sportive, intrucat contin sodiu, inlocuind sarurile eliminate prin transpiratie si reducand sansele de aparitie a hiponatremiei (scaderea concentratiei sodiului din plasma), afectiune care poate pune viata in pericol.2 litri-de-apa

Mediul. Vremea calduroasa sau umeda te face sa transpiri, ceea ce se traduce printr-un aport suplimentar de lichide. Aerul incalzit din incaperi iti poate usca pielea in timpul iernii. Altitudinile mari, de peste 2500m, provoaca urinarea si respiratia rapida, folosind si mai mult din resursele de apa ale organismului.

Bolile si afectiunile medicale. Cand ai febra, vomiti sau ai diaree, corpul tau pierde fluide suplimentare. In aceste cazuri, doctorul iti poate recomanda solutii de rehidratare orala precum Gatorade sau Powerade. In cazul in care ai afectiuni de spectru urinar sau pietre la rinichi, doctorul iti va recomanda un aport suplimentar de lichide. Pe de alta parte, unele afectiuni precum insuficienta cardiaca, unele boli de rinichi si ficat, pot interveni prin retentia apei in tesuturi, in acest caz doctorul recomandand scaderea aportului de apa in organism.

Surse de apa

Calda sau rece? Oricat ti s-ar parea de ciudat, apa calda este mai bine tolerata de organism decat cea de la frigider. Asiaticii cunosc beneficiile consumului de apa calda asupra organismului si, din acest motiv, nici nu concep sa bea apa cu gheata. Apa la temperatura camerei sau chiar si mai calda incalzeste organismul, stimuleaza circulatia sanguina si imbunatateste functiile gastro-intestinale. In schimb, apa rece este asimilata mai greu in sange. Datorita vitezei cu care organismul preia apa calda, corpul se hidrateaza mai usor si mentine aceasta stare pentru mai mult timp.

Plata versus minerala.

Chiar daca apa minerala nu este privita cu ochi buni de nutritionisti, in zilele toride, aceasta se bucura de un avantaj fata de cea plata: reface stocul de minerale care este eliminat prin transpiratie. Mai mult, un alt avantaj al apei minerale este ca o poti consuma mai ales in timpul curelor de slabit, intrucat reduce apetitul. Prin urmare, un pahar de apa minerala in cursul unei zile calduroase este mai mult decat binevenit, cu conditia sa nu se consume exclusiv apa minerala si, mai ales, sa se compenseze cu o dieta bogata in lactate. Explicatia: continutul ridicat de sodiu si minerale din acest tip de apa poate afecta capacitatea organismului de a prelua si fixa calciul din alimente.

Ceaiul fierbinte

O solutie pentru o hidratare de durata in zilele calduroase de vara sunt ceaiurile consumate cat mai calde. Nu intamplator, locuitorii tarilor arabe consuma multe lichide fierbinti, in ciuda temperaturilor de 40 de grade C. Explicatia: apa calda, odata ajunsa in organism, incalzeste corpul, lucru care il ajuta sa perceapa temperatura de afara ca fiind mult mai scazuta. In consecinta, un ceai de menta aromat cu cateva picaturi de suc de lamaie racoreste si face mai suportabila canicula de peste zi.ceai-cald-pe-timp-de-vara

Ce ne deshidrateaza?

Consumul anumitor bauturi risca sa neutralizeze eforturile noastre de a ne hidrata. Din pricina continutului de cofeina, cafeaua are un efect diuretic asupra organismului, provocand astfel pierderea apei. Desi pare o idee buna in zilele toride, berea, ca si orice alt tip de alcool, contribuie puternic la deshidratarea organismului. Alcoolul provoaca deshidratare, intrucat blocheaza eliberarea vasopresinei, adica a hormonului care inhiba eliminarea apei prin rinichi. Astfel, apa va fi eliminata prin urina. O idee la fel de putin inspirata sunt bauturile acidulate. Sarea pe care o contin, aproape imperceptibila pentru papilele gustative, reduce cantitatea de apa din celule, ca sa nu mai mentionam efectul nociv al zaharului asupra organismului.

Apa si cruditatile.

Una dintre cele mai bune surse de apa pentru organism sunt fructele si legumele, deoarece corpul asimileaza 20% din apa din hrana zilnica. Fructele care ridica nivelul de apa in tesuturi sunt caisele, zarzarele, piersicile si, bineinteles, citricele. Astfel, bauturile proaspete din fructe taie setea si reechilibreaza organismul prin cantitatea de minerale si vitamine.

Asa dar,puneți o sticla de apa, de exemplu, My Bottle in geanta de fiecare data cand iesi din casă, iar cand incepeti ziua de munca nu uitati sa va puneti sticluta de hidratare pe birou, pentru că, cu sigurantă nu ve-ti avea chef sa va ridicati de multe ori sa va luati apă. Iar sticla My Bottle o puteti umple de cate ori doriti, adaugand fructe, menta etc. pentru a va energiza.